Wat doe jij als de ander jou niet begrijpt?

coach sparren NLP communicatie

“I AM A VEGETARIAN, I DON’T EAT MEAT!”

Ik kijk verschrikt om me heen en heb het gevoel dat iedereen naar ons kijkt. Mijn tafelgenote herhaalt wat ze net ook al tegen de ober heeft gezegd maar nu met veel meer VOLUME en DUI-DE-LIJK GE-AR-TI-CU-LEERD!

Het is 1995 en ik zit samen met mijn Engelse reisgenote op een terras in Istanboel. Zij probeert de ober duidelijk te maken dat zij vegetarisch is en ook niet iets wil eten dat in vleesbouillon is bereid. De ober kijkt ons (mij) hopeloos aan en beheerst overduidelijk de Engelse taal niet goed (genoeg).

Communicatie is pas effectief als de boodschap overkomt. Als de ander niet begrijpt wat je zegt dan kun je nog een keer hetzelfde zeggen, harder praten, duidelijker articuleren. Je bereikt hier niets mee!

 

De ober was niet doof.

Hij hoorde wel wat ze zei maar begreep het niet. Om resultaat te behalen moest er iets anders gebeuren.

In dit geval was de ober de Engelse taal niet machtig maar ook als je beide dezelfde taal spreekt kan er miscommunicatie ontstaan. Degene tegen wie je praat heeft:

  • zijn eigen perspectief of visie op het onderwerp;
  • heeft mogelijk allerlei vooronderstellingen over jou of het onderwerp;
  • heeft wellicht vooroordelen;
  • of heeft zich mogelijk al een oordeel gevormd voor je uitgepraat bent.

De betekenis van je communicatie is de reactie die je krijgt!

De betekenis van je communicatie is de reactie die je krijgt (dit is een NLP vooronderstelling over de betekenis van communicatie). Om een andere reactie te krijgen, zul je dus iets anders moeten doen. Dat kan zijn jouw boodschap anders verwoorden. Vaak zal het ook betekenen dat je op onderzoek uit moet gaan (bij jezelf en de ander) wat maakt dat je niet de reactie krijgt die je had verwacht.

Ook hier geldt: 

Als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg!

 

Tussen de directie van een organisatie en de financiële afdeling kan ook het gevoel bestaan dat ieder een andere taal spreekt.

↔ De directie wil innoveren, de financiële afdeling temporiseren.
↔ Als organisatie wil je vooruit en finance kijkt achteruit.
↔ Creëren versus consolideren.

 

Hoe zorg je ervoor dat je elkaar gaat begrijpen?

Je verdiepen in elkaars perspectief en met aandacht luisteren naar elkaar. Zonder oordeel vragen en luisteren.

 

“Wat bedoel je precies?” “Wat maakt dat je denkt dat dat nodig is?”

 

Je verdiepen in elkaars perspectief kan verheldering brengen en een open gesprek mogelijk maken.

 

Wij kregen in ieder geval een heerlijke Turkse maaltijd voorgeschoteld. Of het uiteindelijk ook vegetarisch was … who knows!

 

Foto: B Foto – Bianca de Wit

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Astrid

    Je maakt mij wel nieuwsgierig. Dit spreekt mij erg aan zoals jij het omschrijft: de inspiratie carrousel – een kleine groep gelijkgestemden – leren van elkaar en elkaars perspectief – waardevolle inzichten – vraag of dilemma kunnen inbrengen. Stuur mij gerust meer informatie over de inspiratie carrousel.

    1. Carla Tijhuis

      Dank voor jouw reactie Astrid! Ik ga je informatie sturen.

Geef een reactie